sELaMAt TaHUn BarU....

Tahun baru pun menjelma…

Erm nak tau rahsia tak????? Aku bgtau satu rahsia pasal aku ek….. erm sebenarnya.. aku tak tau pon selama ni aku ada buat azam untuk tahun baru ke tak???.. rasanya tak penah.. so dr sini dapatlah disimpolkan bahawa aku nie adalah seorang yang tidak mempunyai sebarang goal untuk idop, takde sebarang perancangan untuk memajukan diri, sort of boring person sebab tak berkembang.. asyik buat benda yang sama jek, but aku still ada pedoman hidop…

Sebelum ni aku tak sedar pon BENDA ni... sehinggalah aku dibangunkan dari kehidupan aku yg ‘selesa’ ni oleh seorang wanita yang berpangkat ‘head of HR’.

The story is aku pegi interview kat satu company ni, then she ask me ‘tell me something about you that you do not put it in the resume???’ aku just terpaku... tak tau nak cakap apa... then dia tanya lagi ‘what is your goal??’, aku terdiam lagi... herm soalan ni lagi susah dr yang tadi, macamana aku nak jawab???? Aku terkedu.....

Setelah beberapa minit dia lihat aku terkedu, dia pon mengambil maker pen then start menulis n membuat kotak-kotak di atas white board. Then dia bersuara ‘you tak boleh macam ni... i lihat you macam orang yang takde hala tuju dalam hidop. You kena ada goal but sebelum tu you kena tahu your strength and your weakness’, after that she start list kan semua strength n weakness aku...

Setelah dia selesai menyenaraikan semua strength aku, aku baru sedar... ooooo rupanya aku ada benda ni, kenapa selama ni aku tak tau... then she listkan my weakness, ooooo aku memang sedar akan kelemahan tu, but aku rasa aku ego nak mengakuinya and aku buat-buat tak tahu.. hahhahha setelah selesai kedua-dua benda tu, dia pon list kan langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengatasi kelemahan aku...

Aku rasakan bagai batu konkrit yang besar jatuh kat atas kepala aku. Kenapa selama ni aku tak pernah perasan? Baru ake sedar yang selama ni, aku tak kenal sapa diri aku sendiri.. sape aku sebenarnya??? Apa yang aku suka.. apa yang aku benci.. apa yang aku puji... Aku benar-benar berterima kasih kat dia sebab sedarkan aku yang rasanya tengah betul-betul lemas herm walaupon kat atas darat.. terima kasih juga sebab tunjukkan arah jalan yang perlu aku lalui walaupun banyak lagi simpang-simpang jalan yang aku tak tahu ke mana tujunya. Thank you so much..

So sekarang i guess aku sudah ada azam yg betul-betul baru dalam hidup aku.... Sooo HEYYY to the new year and semoga tahun ni menjadi tahun yang terbaik dari tahun-tahun yang sudah.. AMIN...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: