JEALOUS....

Cemburu sering dikaitkan dengan seseorang... kita sering berkata “ eiii dia tu cantiklah jealous ngan dia” atau “erm badan dia cantiklah, aku gemuk pulak” atau kalau di dalam kelas, kita selalu jealous dengan rakan-rakan kita, “erm dia pandailah bercakap dihadapan, berlainan ngan aku” atau “erm dia banyak kelebihan dari aku, aku ni sapelah”...

Selepas itu kita berharap yang kita juga boleh menjadi seperti mereka... yelah kalau cerita Cinderella bolehlah fairy godmother datang and TING!!! Kita bertukar menjadi cantik... tapi in the real world, all that we can do is “ I WISH...” nak buat pembedahan plastik, tak tentu lagi boleh jadi cantik..

Tetapi kita tak sedar siapa diri kita yang sebenar.. bagi aku hidup kita ni bagaikan sepotong S.A.N.D.W.I.C.H... kenapa??? Meh aku bercerita sket....

Terdapat 3 keping sandwich dalam satu pinggan untuk dijual :
1 : sandwich A : berintikan tuna (roti potong putih yang mahal tahap Gardenia jek)
2 : sandwich B : berintikan telur (roti oatmeal)
3 : sandwich C : berintikan salad and tomato sahaja (roti putih yang murah)

Sandwich A berkata kepada dirinya, “ haaa bencinya... kenapa Sandwich B nampak sedap giler, aku ni setakat roti kosong sahaja dah lah berwarna putih, kalau berwarna-warni cantik lah jugak... I wish i could be just like her”

Sandwich B berkata kepada dirinya “ alah jealous betullah ngan Sandwich A.. dia berintikan tuna.. ermmm nampak sedaplah... nak dibandingkan aku bagai langit dan bumi.. yelah aku kan hanya terdiri daripada roti kosong jek dah lah tu berbintik-bintiklah pulak... i wish i look delicous and smooth just like her”

Sandwich C berkata “ korang dua orang untunglah, aku ni hah bukan setakat roti putih kosong tapi murah pulak tu.... aku tak tau apa kelebihan aku berbanding ngan korang dua orang... i wish our maker make the tuna or egg as my stuffing.. huhu i really wish i can be just like you guys.. huhu “.

*p/s : biasa ah kita sebagai sandwich tak perasaan apa inti kita. Kita pandang depan belakang nampak ada roti kosong jek. So kita assume that kita ni semata-mata roti kosong jek... hanya tukang makan @ orang lain jek yang nampak inti kita.
Sebenarnya kat sini moralnya ialah sememangnya kita tak kenal sape diri kita apa kelebihan kita BUT orang lain boleh nampak.. that’s why lah wujudnya perkataan JEALOUS dalam hidup kita ini kerana ORANG LAIN boleh nampak kebaikan dalam diri kita eventhough benda tu ada jugak dalam diri diorang... contoh bagi benda yang ada sama kat semua sandwich ialah.... diaorang semua disapu dengan MENTEGA supaya roti itu rasa lemak berkrim...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: